Seminarium ogólnouniwersyteckie (semestr letni, rok akademicki 2014/15)

Celem zajęć jest rozważenie narracji jako kategorii przekraczającej granice jednego medium (literatury) i funkcjonującej w różnych praktykach artystycznych (od komiksu i filmu, przez muzykę, po architekturę i gry wideo). Podczas zajęć podjęte zostaną zagadnienia metodologiczne (problemy klasycznej i postklasycznej narratologii) oraz analityczne (skoncentrowane na analizie narracji w konkretnych mediach).

Literatura ogólna:

  • Głowiński, M., 2001. Narratologia – dzisiaj i nieco dawniej. Teksty Drugie, nr 5.
  • Herman, D. i in., red., 2005. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, Londyn-Nowy Jork: Routledge.
  • Herman, D., red., 2007. Cambridge Companion to Narrative, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Heinen, S., Sommer, R., red., 2009. Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research, Berlin-New York: Walter de Gruyter.
  • Łebkowska, A., 2002. Narracja. W: R. Nycz, M.P. Markowski, red. Kulturowa teoria literatury, Kraków: Universitas.
  • Rembowska-Płuciennik, M., 2012. Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Ryan, M.-L., red., 2004. Narrative across media: the languages of storytelling, Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Ryan, M.-L., 2003. On defining narrative media. Image and Narrative, nr 3.2.

Poszczególne zajęcia:

1. Czym jest narracja? Podstawowe pojęcia i definicje narracji.

2. Narratologia klasyczna a postklasyczna. Projekt narratologii transmedialnej

  • Nünning, Ansgar (2003). “Narratology or Narratologies?” T. Kindt & H.-H. Müller (eds). What Is Narratology? Questions and Answers Regarding the Status of a Theory. Berlin: de Gruyter, 239–75.
  • M. L. Ryan, Introduction, w: Ryan (red.), Narrative across Media. Languages of Storytelling, Londyn 2004, s. 1-20.
  • D. Herman, Toward a Transmedial Narratology, w: Ryan (red.), Narrative across Media. Languages of Storytelling, Londyn 2004, s. 47-56.

3. Narracja filmowa

  • D. Bordwell, The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies, California 2006. (fragment)
  • J. Ostaszewski, Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999. (fragmenty)

4. Serial

  • Jason Mittel „Narrative Complexity in Contemporary American Television” [w:] The „Velvet Light Trap”, Number 58, Fall 2006.
  • Gaby Allrath, Marion Gymnich and Carola Surkamp „Introduction: Towards a Narratology of TV Series” [w:] „Narrative Strategies in Television Series” red. G. Allrath i M. Gymnich; Hampshire 2005.
  • Case study: serial „Arrested Development”.

5. Komiks

  • Scott McCloud, Understanding Comics. The Invisible Art. (fragmenty).
  • Andrei Molotiu, List of Terms for Comics Studies
  • http://comicsforum.org/2013/07/26/list-of-terms-for-comics-studies-by-andrei-molotiu/
  • Cherles Hatfield, Alternative Comics. An Emerging Literature (fragmenty)

6. Muzyka i jej potencjał narracyjny

  • Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, Londyn-Nowy Jork: Routledge, pp. 324-328.
  • Liszt, F., Symfonia Faustowska [Eine Faust-Symphonie in drei Charakterbildern (nach Goethe) für groβes Orchester, Tenor-Solo und Männerchor; dowolne wykonanie].
  • Forman, M., (reż.) Amadeusz, 1984.
  • Chopin, F., Fantazja na tematy polskie A-dur, op. 13, [dowolne wykonanie].

7. Ogrody i architektura

  • Nigel Coates, Narrative Architecture, Chichester 2012. (fragmenty)

8. Narracja w środowiskach hipertekstowych

  • J. Dovey, Uwagi na temat hipertekstualnej teorii narracji [w:] Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008.

9. Gry wideo jako medium narracyjne?

10. Sztuka nowych mediów

  • P. T. Clough, J. Halley, The Affective Turn: Theorizing the Social, Duke University Press, Durham, 2007. (fragment)
  • B. da Costa, K. Philip (red.), Tactical Biopolitics. Art, Activism, and Technoscience, The MIT Press, Cambridge-London 2008. (fragment)