Uczestniczka V edycji Międzyuczelnianego Programu Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Akademii „Artes Liberales” (Uniwersytet Warszawski – Uniwersytet Jagielloński), absolwentka komparatystyki UJ. Członkini The International Association for Word and Music Studies (WMA). Do jej zainteresowań naukowych należą badania intermedialne i nowoczesne literaturoznawstwo.
Kontakt: j.barska@yahoo.fr
Wybrane publikacje:
- On interdisciplinarity, musico-literary studies and terminological (mis)understandings, w: The humanities today and the idea of interdisciplinary studies. In honor of Jerzy Axer, ed. by B. Bokus, MATRIX: Warszawa 2011, s. 209-220.
- Staccato czy asyndeton? Kilka uwag o „umuzycznionej” prozie powieściowej (na marginesie Syren Joyce’a), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia litteraria polonica” nr 2 (15): Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, red. M. Lachman, J. Wiśniewski, Primum Verbum: Łódź 2012, s. 7-33; tekst dostępny również TUTAJ.
- Syreny: kilka słów o muzycznym potencjale prozy Joyce’a, „Topos” 2012, nr 1/2, s. 40-49.
- Some Remarks on Responsibility in Interdisciplinary Research, w: Responsibility: a Cross-Disciplinary Perspective, ed. by B. Bokus, LEXEM: Warszawa 2013, s. 255-260.
- Tekst (intencjonalnie) „umuzyczniony”: granice i to, co pomiędzy, w: Tekst – kontekst – intertekst, red. O. Kielak, A. Kowalska, J. Szadura, Wyd. Polihymnia: Lublin 2013, s. 95-102.
- Composing Literature. Musicalisation of Fiction As the Intermedial Aesthetic Project, w: Enjeux et positionnements de l’interdisciplinerité, éd. C. Armand, V. Boullet, D. Ten Eyck, PUN (Éditions universitaires de Lorraine): Nancy 2014, s. 169-180.
- Między błędem pisarza a błądzeniem krytyka, czyli o jednym liście Jamesa Joyce’a, w: Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red. M. Dziwisz, D. Głuszak, A. Jawdosiuk-Małek, A. Potyrańska, A. Sadecki, M. Stasiak, Wyd. UMCS: Lublin 2014, s. 25-37.
- “New Story from Old Words”: Word and Music Studies and the Poetics of Experience, w: Ideology in words and music, Words and Music Forum series, red. M. Dunkel, E. Petermann, B. Schirrmacher, Stockholm 2014, s. 31-47; tekst dostępny również TUTAJ.
- Représentation d’une forme musicale, comment fonctionne-t-elle dans l’œuvre littéraire?, w: L’approche intertextuelle dans la littérature et les arts, éd. S. Slamti, Agadir-Maroc [w druku].
- Kilka arii o zdradzie: muzyczny intertekstu w Syrenach Jamesa Joyce’a, w: Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Kraków [w druku].
- Love Old Sweet Song. How Joyce Narrativises With Music?, w: Intersemiotic Translation, red. A. Kwiatkowska i in., Łódź [w druku].
- Can a Symphony Be a Story? Music In the Context of Cognitive Narratology, w: Storytelling, vol. 7: Global Reflection on Narrative [w druku].
Wybrane wystąpienia:
- How to Read When Writers Play (With) Bach: International conference “Positioning interdisciplinarity” (Université de Lorraine, Nancy, 2012).
- Muzyka, mózg i sztuka pamięci: Międzynarodowa konferencja naukowa „Percepcja kultury – kultura percepcji” (UJ/UW, Kraków, 2012).
- Composing Literature. Music As a Modal Frame: Międzynarodowa konferencja naukowa Narracje i metanarracje (UG, Gdańsk, 2012).
- Against Diagrams in Words and Music Studies or Why Do We Need Typologies?: 2nd Conference of the Word and Music Association Forum „Ideology in Words and Music” (WMAF, Stockholm, 2012).
- Homework For a Reader? Music As a Tool Redefining Traditional Reading: International conference “Reflections on comparatism: paths, impasses, perspectives” (Universidade de Aveiro, 2012).
- Représentation d’une forme musicale, comment fonctionne-t-elle dans l’oeuvre littéraire?: Colloque international «L’approche intertextuelle dans la litérature et les arts» (Université In Zohr, Agadir-Maroc, 2013).
- Musical Structure in Prose: Between Intersemiotic Translation and Reference: International conference „Intersemiotic translation” (UŁ, Łódź, 2013).
- Bellini, Joyce and Desire. The Problem of “Double Coding” in a Literary Text: International “Word and Music II” Conference (Univerza na Primorskem, Maribor, Slovenia, 2014).
- Wykład gościnny w ramach Slavisches Seminar (14.05.2014), Eberhard Karls Universität Tübingen: Fuga jako figura podmiotowości w literaturze nowoczesnej: badania muzyczno-literackie a poetyka doświadczenia.
- «Entre une cathé et une symphonie, un tableau et un poème»: Étienne Souriau’s Comparative Aesthetics: 5th English Literary Meeting “Word and Image Crossovers” (UKW, Bydgoszcz, 2014).
- Can z Symphony Be a Story? Music In the Context of Cognitive Narratology: “Storytelling: 7th Global Reflection on Narrative (Dubrovnik, Croatia, 2015).
- How to Recognize a Literary Fugue When You See One? Literature in the Context of Intermediality: International Conference on Comparative Literature (Kuala Lumpur, Malaysia, 2015).
Stypendia / nagrody / granty
- 2014-2016: indywidualny projekt badawczy Fuga jako figura podmiotowości w literaturze nowoczesnej (Joyce, Cortázar, Szostak), finansowany w ramach szóstej edycji konkursu Preludium Narodowego Centrum Nauki (DEC-2013/11/N/HS2/03302).
- 2014-2016: główna wykonawczyni w międzynarodowym projekcie badawczym Narracja jako kategoria transmedialna: konteksty semiotyczne i kognitywistyczne, finansowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (moduł 2.1) 2013/2014 (nr 01-15/NPRH3/H21/82/2014).
- 2014/2015: stypendium doktorskie Narodowego Centrum Nauki „Etiuda” 2 (wraz z półrocznym stażem w Université de Paris-Sorbonne)
- 2014: stypendium badawcze James Joyce Fellowship (University at Buffalo, NY)
- 2013/2014: stypendium MNiSW za wybitne osiągnięcia naukowe dla doktorantów.
- 2010: wyróżnienie w XVI edycji Konkursu prac magisterskich im. J. J. Lipskiego
- 2009/2010: stypendium naukowo-badawcze programu MIRA: Mobilité International Rhone-Alpes (Université Stendhal w Grenoble)
- 2008-2010: stypendium MNiSW dla studentów za wybitne osiągnięcia naukowe.
- 2008-2010: stypendium Małopolskiej Fundacji „Sapere Auso” za wybitne osiągnięcia naukowe.